Absolutna koncepcja własności Murray’a Rothbarda w kontekście pomocy i ubóstwa
Swoistość myśli Rothbarda polega na oryginalnej koncepcji własności. Zagadnieniu temu poświęcona jest część wystąpienia zatytułowana: Absolutne prawo własności. Aby uwypuklić znaczenie absolutnego prawa własności konfrontuję je z ograniczonym prawem własności Johna Locke’a. W części: Negacja państwa a negacja ubóstwa, wykazuję, że bezkompromisowa krytyka instytucji państwa jest próbą rozwiązania problemu ubóstwa środkami ekonomicznymi. Koncept jest „prosty”: jest nim likwidacja państwa, które zubaża ludzi i pozbawia ich owoców swojej pracy. W części Potencjał dobroczynności zwracam się w kierunku antropologii: przedstawiam Rothbardowskie rozumienia człowieka i wskazuję na cel ludzkiego istnienia. Twierdzę, że jeśli prawomocni uczestnicy procesów ekonomicznych kierują się swoimi własnymi interesami, to nie oznacza to, że ich decyzje i zachowania wykluczają działania altruistyczne. W podsumowującej całość rozważań części: Etos libertariański odnoszę s
ię do aksjomatu etyki fundowanej przez Rothbarda oraz staram się określić istotę sprawiedliwości libertariańskiej, którą konfrontuję ze sprawiedliwością dystrybutywną. Omawiając myśl Rothbarda, główny nacisk kładę na wydobycie nowego sposobu myślenia o etyce i
sprawiedliwości. W szczególności pragnę wykazać, że absolutny charakter praw własności nie neguje zobowiązań wobec innych ludzi oraz może sprzyjać rozwiązaniu problemu ubóstwa.
słowa kluczowe: własność, wolność, państwo, sprawiedliwość, ubóstwo, charytatywność, pomoc, dystrybucja, kapitalizm, wolny rynek.
